تخریب بدن با دود سیگار

 

استعمال دخانیات

 

 

 

 

 

هيچ شخصي ، سيگاري به دنيا نمي آيد . عادت به سيگار كشيدن سهوي بوده و در سنين نوجواني آغاز مي شود . از جمله دلايل مهمي كه محققين در گرايش جوانان به سيگار ذكر مي كنند اين است كه اغلب جوانان دوست دارند كه بيشتر از سن خود به نظر بيايند و داوطلبانه به دنبال الگوهاي بزرگسالان هستند . مبلغان نيز از اين فرصت به خوبي استفاده كرده و با ارائه الگوهاي مورد نظر خويش كه سيگار مي كشند باعث جلب نظر بيشتر جوانان به مصــــــــــــرف سيگار مـــــــــــــي گـــــــردند .

 

 

 

 

 

تحقيقات نشان مي دهد فرزندان والدييك نخ سيگار حاوي ۸ الي۲۰ ميلي گرم نيكوتين است كه تنها يك ميلي گرم آن هنگام كشيدن سيگار جذب بدن مي شود . شايان ذكر است كه مقدار۲ الي۵ ميلي گرم نيكوتين موجب تهوع و استفراغ و تنها۶۰ ميلي گرم اين ماده مرگ آور مي باشد . نيكوتين از سه طريقپوست ، ريه و غشاء مخاطي بيني و دهانوارد بدن مي شود كه از اين ميان بيشترين جذب نيكوتين از طريق استنشاق و آلوئول هاي ريوي است . نيكوتين پس از ورود به جريان خون مستقيما" و به سرعت بهمغز رسيده و سپس در تمام بدن منتشر مي گردد . تنها۱۰ الي۱۵ ثانيه زمان كافي است كه پس از اولين پك به سيگار نيكوتين به مغز برسد و موجب پيدايش احساس لذت و خوشايندي از كشيدن سيگار و نيز احساس تحريك پذيري پس از ترك سيگار در فرد استعمال كننده گردد . فرزندان خانوادهای سیگاری زودتر از فرزندان خانواده هاي غير سيــــــــــــگاري ،سيـــــــــــگار مي كشند .

 

 

 

 

 

از جمله مصايبى كه جهان ما بخصوص كشورهاى در حال توسعه با آن مواجه است و سلامت انسانها را به شدت تهديد مىكند بلاى دخانيات است كه شايد اين زندگى معلول زندگى ماشينى و تضارب آن با دنياى سنتى و قديمى است، به نحوى كه برابر اعلام سازمان جهانى بهداشت ۱‎/۱۵ ميليارد سيگارى در جهان وجود دارد كه ۸۰ درصد از اين تعداد متعلق به كشورهاى در حال توسعهاست.

 

 

 

 

 

سيگارى كه بىهيچ ترديدى دروازه اصلى و در ورودى همه آلودگىهاى ديگر است و در واقع شروع بدبختىهاى ديگر از سيگار است.

 

 

 

 

 

ماجراى سيگار :
«سيگار» كه اكنون هر كسى با آن آشنايى دارد كلمهاى اسپانيايى است كه از «سيگارا» به معنى«در كاغذ پيچيدن» مشتق شده است.
اين شيوه مصرف توتون تا قبل از قرن ۱۸ به گونهاى ديگر چون «پيپ»، جويدن وانفيه بود. توتون اولين بار به سال ۱۵۱۹ ميلادى به دست «كرومن» همراه ناخلف «كمبوس» در هنگام بازگشت از آمريكا به اروپا آورده شد.
اين گياه يك ساله كه از خانواده بادمجانيان و گياه بومى آمريكا بود، در ابتدا از سوى كليسا و برخى ايالتها با مخالفت روبهرو شد تا اين كه به عنوان هديه ملكه انگلستان داده شد و از اين طريق از سال ۱۵۶۰ ميلادى عموميت پيدا كرد، به نحوى كه«مولير» عقيده داشت كه بدون توتون نمىتوان زندگى كرد و اگر شخصى توتون ندارد در هستى هيچ چيز ندارد و يا چرچيل معتقد بود كه اگر توتون مصرف نكند بدخلق و عصبانى مىشود و يا گروهى مىگفتند عشق يك ديوانگى كوتاه است،ولى مصرف توتون يك ديوانگى طويلالمدت و ثابت است.

 

 

 

 

 

 

 

اينگونه تفكرات مثبت نسبت به توتون ادامه داشت به نحوى كه عدهاى حتى معتقد بودند مصرف سيگار براى طاعون، درمان سردرد، زخم معده، كمى درد زايمان، درمان سرطان و ... مفيد است تا اين كهدر سال ۱۶۰۴ ميلادى مصرف توتون توسط «كينگ جيم» براى ريه و دستگاه تنفسى مضر شناخته شد و به عنوان يك ماده مضر و سمى تلقى شد.

 

 

 

 

 

تاريخچه دخانيات در ايران :
درباره تاريخچه و چگونگى ورود توتون به ايران دو روايت وجود دارد.روايت اول خبر از ورود توتون به دست پرتغالىها مىدهد كه در هنگام تسلط بر سواحل جنوبى ايران اين كار صورت گرفته و برخى تاريخ ورود آن را ۹۹۹ هجرى قمرى و برخى ديگر ۱۰۰۸ نوشتهاند (يعنى در زمان شاه عباس) كه به صورت قليان و چپق رواج داشته است.
براساسروايت دوم،ملتهاى دو كشور ايران و تركيه به خاطر وجود مرز مشترك طولانى و مراودات ساكنان مرزى، دود كشيدن را از تركهاى عثمانى آموختهاندو به همين دليل است كه به جاى «پيپ» يا «پايپ» اروپايى چپق بلند تركى در ايران مورد استفاده قرار مىگرفته است كه كم كم قليان و چپق را كنار گذاشته و به سيگار رو آوردهاند و چون از همان ابتدا كشت توتون به علت دريافت ماليات قابل توجه مورد مخالفــــــــــــت دولـــــــــــــــــــــــــــت نبــــــــــــــــــود،در قسمتهاى مختلف كشور رواج يافت و كارخانهها، كارگاههاى توتونسازى و توتونبرى و سيگار پيچى دستى و ... توسط خصوصى داير و با انواع مختلف بستهبندى در بازار عرضه مىشد تا سرانجام در سال ۱۲۹۴ هجرى شمسى مجلس شوراى ملى نخستين قانون مربوط به انحصار دخانيات را تصويب كرد و پس از آن قانونهايى در سالهاى ۱۳۰۲ ، ۱۳۰۷ و ۱۳۱۰ در جهت انحصار دخانيات و گسترش و موسسه انحصارى دولتى دخانيات تأسيس شد و اولين كارخانه سيگارسازى در پنجم مهر ۱۳۱۴ در زمينى به

 

 

 

 

 

مساحت ۱۰ هكتار در جاده قزوين شروع به كار كرد و از طرف ديگر ضمن رشد قارچى اين كارخانهها، استعمارگران با تبليغ از طريق رسانههاى گروهى نظير فيلم و نمايش

 

انواع رنگيننامههاى خود، سيگار را به مردم نشان دادند، به نحوى كه حتى اكنون نيز تحت تأثير آن، هر روز بر تعداد معتادين جوان افزوده مىشود و بنابر آمار اعلام شده روزانه بين ۸۰ تا ۱۰۰ هزار نفر در كشورهاى در حال توسعه به سيگار روى مىآورند.

 

 

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : 1 فروردين 1386برچسب:, | 1:7 | نویسنده : zana mahmodyan |

  • دانلود
  • شلوغ